Aalborg Forsyning logo Aalborg Forsyning logo

Spørgsmål og svar

Få svar på de oftest stillede spørgsmål vedrørende den ny ordning for restaffald (dagrenovation)

Hvad er restaffald?

Restaffald er det, der er tilbage, når du har sorteret plast, metal, papir, pap og glas fra dit daglige husholdningsaffald. Det er eksempelvis madrester, pizzabakker, flamingo, kaffeposer og kartoner fra mælk og juice.

Jeg vil gerne ændre størrelse på min container - hvad gør jeg?

Ønsker du at ændre størrelse på din container, skal du tage direkte kontakt til Aalborg Renovation på mail renovation@aalborgforsyning.dk

Du kan vælge mellem fem forskellige størrelser containere: 140, 190, 240, 400 eller 660 liter. Størrelsen på containeren har betydning for, hvor meget du årligt skal betale for tømning.

OBS! Du kan ikke få ombyttet din container ved fremmøde på vores kontor, Over Bækken 2 i Aalborg.

Koster det noget at ændre størrelse på min container?

Ændring af containerstørrelse er forbundet med et gebyr på kr. 475,00, der dækker registrering med adresselabel og chip til elektronisk aflæsning ved tømning samt udbring til din adresse.

Hvad er den årlige pris for tømning af restaffald? 

Størrelsen på containeren har betydning for, hvor meget du årligt skal betale for tømning. Se priser for tømning

Hvor ofte bliver min container tømt?

Vi tømmer containeren til restaffald hver 14. dag bortset fra i Aalborg og Nørresundby midtby.

I områder der er omfattet af 14-dages tømning, kan der undtagelsesvis laves aftale om hyppigere tømning, hvis der på adressen ikke er plads til flere containere. Det skal i hvert enkelt tilfælde aftales direkte med Aalborg Renovation.

Tømning af affald ifm. helligdage

Dit restaffald vil blive hentet maks. to dage tidligere eller to dage senere end den normale afhentningsdag i forbindelse med helligdag. Du må sætte en sæk med restaffald i skel, hvis de ekstra dage betyder dine containerne er fyldte.

Skal jeg køre min container til restaffald frem, når den skal tømmes?

Hvad angår ordningen for restaffald, så henter skraldemanden som udgangspunkt din container på standpladsen og sætter den tilbage igen efter tømning.

Det vil sige, at hvis adgangen til og placeringen af din container lever op til vores krav, så skal du ikke køre din container frem til skel. 

Hvis du ikke har mulighed for at placere din container på et sted, der lever op til vores krav, skal du senest kl. 6.00 om morgenen på tømningsdagen køre din container frem til skel.

Hvilke krav er der ift. placering af og adgang til min container?

Du skal placere din container på et let tilgængeligt afhentningssted, så det er let for skraldemanden at komme til den. Se nærmere information om placering af din restaffaldscontainer i denne video.

 

Hvad gør jeg, hvis jeg har ekstra affald, der ikke kan være i containeren?

Har du i ekstraordinære situationer mere affald end normalt, kan du mod betaling bestille ekstra afhentning via vores hjemmeside. Affaldet emballeres i en sæk, som du mærker med den kode, du får ved bestilling. OBS! Sækken skal stilles i skel inden afhentning og må højst veje 15 kg.

Har du ofte ekstra affald, skal du bestille en større container ved direkte kontakt til Aalborg Renovation på mail renovation@aalborgforsyning.dk.

OBS! Containeren må ikke fyldes mere end, at låget kan lukkes.

Kan jeg se, hvornår I henter restaffald på min adresse?

Ja, i vores digitale afhentningskalender kan du se, hvornår vi henter restaffald på din adresse.

OBS! I løbet af de første par måneder kan der i enkelte tilfælde ske ændringer af tømningsdage i forbindelse med, at vi evt. justerer ruterne for tømning af restaffald.

Kan jeg få besked på sms eller mail, inden I tømmer min container?

Ja, du har mulighed for at tilmelde dig beskedservice, så du får en sms eller mail 1-2 dage før, vi henter dit restaffald.

Hvorfor udleverer I poser til restaffald?

Formålet er at give alle borgere mulighed for at emballere affaldet ordentligt. Poserne er lette at binde knude på, og dermed kan du minimere risikoen for lugtgener og skadedyr i din container.

Poserne er lavet af 96 % genbrugsplast.

Hvad gør jeg, hvis jeg mangler poser til restaffald?

Én gang om året udleverer vi poser til restaffald til alle husstande. Får du brug for flere poser, har du mulighed for at bestille dem via vores hjemmeside. Du kan bestille poser svarende til eget forbrug dog maks. 450 poser om året.

OBS! Det er ikke muligt at hente poser på vores genbrugspladser eller i administrationsbygningen på Over Bækken 2.

Skal jeg bruge de udleverede affaldsposer?

Nej, du må gerne bruge dine egne poser. De udleverede poser er et tilbud for at sikre, at alle borgere har mulighed for at emballere affaldet ordentligt.

Genveje
Emner om renovation
X