Aalborg Forsyning logo Aalborg Forsyning logo

Spørgsmål og svar

Få svar på de oftest stillede spørgsmål vedrørende den ny ordning for restaffald (dagrenovation)

Hvad er restaffald?

Restaffald er eksempelvis madrester, pizzabakker, flamingo og kartoner fra mælk og juice.

Hvornår bliver min nye container leveret?

Vi leverer de nye containere til restaffald fra uge 29-39. Via nedenstående link kan du finde en oversigt over, hvornår vi leverer containere i de forskellige områder af Aalborg Kommune. 

Se plan for levering af containere til restaffald

Jeg har modtaget min nye container, men vil gerne have en anden størrelse. Hvad gør jeg?

Ønsker du en anden størrelse container, end den vi har leveret, skal du tage direkte kontakt til Aalborg Renovation på mail renovation@aalborg.dk eller tlf. 9931 4955.

Du kan vælge mellem fem forskellige størrelser containere: 140, 190, 240, 400 eller 660 liter. Størrelsen på containeren har betydning for, hvor meget du årligt skal betale for tømning.

Ombytning af containeren vil ske efter 1. oktober 2017.

Hvad koster det at få en anden størrelse container?

Indtil 30. september 2017 er det gratis at bestille en anden størrelse container.

Fra 1. oktober 2017 bliver valg af anden containerstørrelse pålagt et administrationsgebyr på 187,50 kr. pr. container. Gebyret dækker ombytning af containeren samt digital registrering af ny container, hos Aalborg Renovation, Over Bækken 2 i Aalborg.

Vi kan ombytte containerne på din egen adresse mod et engangsgebyr på 356,25 kr., der dækker udgifter til kørsel.

Min nabo har fået en ny container, men min er ikke leveret. Hvorfor?

Der er ingen grund til at fortvivle, hvis du ikke får leveret container samme dag som din nabo.

Vi tilrettelægger så vidt muligt leveringen, så borgere i samme område får containeren på samme tid. Men da der er en del logistik forbundet med at levere knap 67.000 containere i fem forskellige størrelser, kan du opleve, at din container ikke leveres samme dag som din nabos.

Hvornår kan jeg tage containeren i brug?

Containeren må først tages i brug 1. oktober 2017.

Hvor ofte bliver min container tømt?

Vi tømmer containeren til restaffald hver 14. dag bortset fra i Aalborg og Nørresundby midtby.

I områder der er omfattet af 14-dages tømning, kan der undtagelsesvis laves aftale om hyppigere tømning, hvis der på adressen ikke er plads til flere containere. Det skal i hvert enkelt tilfælde aftales direkte med Aalborg Renovation.

Skal jeg køre min container til restaffald frem, når den skal tømmes?

Som udgangspunkt henter vi din nye container samme sted, som vi i dag henter din affaldssæk eller nuværende container, og sætter den tilbage igen, når den er tømt.

Men har du i dag en aftale med Aalborg Renovation om at sætte din papirsæk eller container ud til skel, skal du fortsætte med det efter den 1. oktober 2017.

Hvordan skal jeg placere min container?

Du skal placere din container, så den vender med håndtaget ud.

Hvor kan jeg komme af med mit gamle sækkestativ eller gamle container?

Vi laver en indsamling af gamle sækkestativer og containere efter 1. oktober 2017. Vi følger op med nærmere information her på siden.

Hvorfor får jeg poser til mit restaffald?

Vi leverer poser til restaffald for at sikre, at alle borgere har mulighed for at emballere deres affald ordentligt.

Poserne er af god kvalitet og lette at binde knude på. Husker du at lukke posen forsvarligt, er du med til at minimere risikoen for lugtgener og skadedyr i din container.

Hvad gør jeg, hvis jeg mangler poser til restaffald?

Vi leverer årligt 150 poser til restaffald. Har du behov for flere, eller flytter ind i ny bolig, hvor der ingen poser er, kan de afhentes på kommunens genbrugspladser.

Må jeg bruge mine egne poser til restaffald?

Ja, du må gerne bruge dine egne poser. De udleverede er kun til hjælp og skal sikre, at alle borgere har mulighed for at emballere deres affald optimalt.

Genveje
Emner om renovation